איך לתכנן בצורה הכי נכונה, מקומות אחסון במטבח? המדריך המלא

יודעים איפה לסדר את התבלינים? ומה עם המיקסר?

המדריך לתכנון נכון של מקומות אחסון במטבח

רגע לפני שאתם מתחדשים במטבח כפרי משובח ויפיפייה, במשטחי עבודה ממורקים ובאי שממסגר את החלל באופן מושלם… חשוב, שלצד היופי והאסתטיקה, לא תשכחו את השלב הפרקטי והמאתגר של סידור המטבח.

תכנון נכון של חללי האחסון יעזור לכם לייעל את העבודה במטבח כך שתוכלו לעבוד בנוחות מרבית וליהנות מהשהייה במטבח שתמיד נשאר מסודר.

באמצעות חלוקת המרחב לחמישה אזורים עיקריים, המדריך הבא יעזור לכם לצלוח את שלב התכנון בהצטיינות יתרה.

אזור אחסון המזון

את מוצרי המזון היבשים ואת השימורים, כדאי למקם בארונות שנמצאים ליד המקרר. קרבת המוצרים למקרר תאפשר לכם לחבר בין המצרכים השונים – בקלות וביעילות וגם לערוך רשימת קניות מדויקת בכול פעם שתצטרכו. בנוגע לרשימת הקניות – מומלץ לתלות פנקס ועט על המקרר ובכול פעם שאתם מגלים שנגמר לכם מצרך מסוים, לרשום מיד בפנקס.

כדי שלא "תשברו" את הגב – בארונות התחתונים, כדאי להשתמש במתקנים נשלפים, הנוחים לגישה וקלים לניקוי. בארונות האלו אפשר לאחסן את האריזות הפתוחות, את צנצנות הרטבים או בקבוקי יין. במגירות העמוקות יותר תוכלו להתקין מערכות חלוקה פנימית עם מחיצות הניתנות להזזה לפי הצורך. כך למשל, תוכלו לתכנן חללי אחסון קטנים עבור תבלינים וחללים גדולים יותר עבור אריזות בעלות נפח כמו פסטה ודגנים.

היום אפשר להתקין בקלות מזווה שנשלף בשליפה מלאה עם פתיחת הדלת. המזווה הנשלף גם יוסיף לכם מקום אחסון וגם יאפשר לכם למצוא את הפריט המבוקש במבט חטוף אחד. גם במזווה הנשלף אפשר להפריד בין המצרכים השונים בעזרת קופסאות או סלסילות.תכנון מזווה

אזור אחסון הכלים

עכשיו כשהמזון מאוחסן ומסודר, נעבור לסידור הכלים. במטבח הישראלי כלי המטבח תופסים בדרך כלל גם את המדפים העליונים, גם את הארונות שמתחת לשיש וגם חלק ממגירות המטבח.

לעבודה נוחה ויעילה – העיקרון המנחה הוא יצירת הפרדה בין הפריטים שבשימוש יומי לבין אלה שבשימוש לעיתים רחוקות – כוסות וצלחות שבשימוש יום-יומי מומלץ למקם באזור הנגיש ביותר גם מבחינת הגובה וגם מבחינת נוחות ההוצאה. לעומתם – את אופה הלחם או את מייבש החסה, שבהם אתם משתמשים לעתים נדירות יותר, אפשר למקם במקומות גבוהים יותר (ואם אתם לא משתמשים בהם בכלל, אל תהססו לתת אותם במתנה למישהו אחר).

מחיצות פנימיות במגירות העמוקות, יעזרו לכם ליצור הפרדה בין הסירים והמכסים. במגירת הסכו"ם אפשר להפריד באמצעות המחיצות את המזלגות מהפותחנים וכדומה. כמו כן, אפשר להשתמש במתקני שליפה ובהם לאחסן קערות, מכלי פלסטיק וכלים אחרים.

ומה לגבי הסרוויס החגיגי? במטבח הכפרי האותנטי תמיד מומלץ להוסיף וויטרינה בעלת דלתות שקופות או מדפים עליונים חשופים. התצוגה הפתוחה מוסיפה לייחודו של המטבח ולאווירה הביתית. אפשרות שלישית לאחסון הכלים היפים היא יחידת האי הפונקציונלית, בה אפשר לתכנן, לצד מקומות הישיבה גם ארון נגיש לאחסון כלי ההגשה והסרוויס החגיגי.תכנון ארונות

אזור הניקיון

שמירה על מטבח נקי ואסתטי יוצרת סביבת עבודה נעימה ובריאה. בסמוך לכיור ובקרבה למדיח אפשר להקצות מגירות לאחסון כל הדרוש לניקוי: מטליות, סקוטשים, מברשות ניקוי, שקיות אשפה, מגבות מטבח וכו'. מגירה עמוקה ונשלפת יכולה לשמש לאחסון פח האשפה, לאחסון אריזות שתופסות נפח כמו אריזות של האבקה למדיח או לאחסון בקבוקים של חומרי הניקוי. למניעת תאונות מיותרות מומלץ להשתמש במחיצות פנימיות כדי לעגן את חומרי הניקוי כך שיישארו יציבים במקומם גם בעת פתיחת המגירות.

אזור ההכנה

הגענו לאזור הפעיל ביותר במטבח, שבו מצרכי המזון הופכים לתבשילים מגרים. עבור אזור זה נקצה את השטח הגדול ביותר – בין הכיור לכיריים שבמרכז החלל. זהו השטח שמאפשר תנועה חופשית ושטף עבודה אופטימלי.

כאן, מומלץ למקם בהישג יד את כל הכלים הדרושים להכנת המזון: מכפות ערבוב וקרש החיתוך, ועד לתבלינים. את מוצרי החשמל הקטנים כמו מעבד המזון או המיקסר אפשר למקם באחסון נשלף שמאפשר גישה מהירה ופשוטה. מלבד המגירות והארונות, באמצעות התקנת מערכות תלייה ייעודיות וקולבים המולבשים על חיפוי הקיר אפשר לחסוך במקום ולתלות בהישג יד – כפות עץ, כוסות מדידה, מחבתות וכדומה.

טאצ'ווד מטבחים

אזור הבישול והאפייה

הגענו לאזור האחרון בחלוקת החלל אשר יוקצה לבישול ולאפייה. בדומה לאזורים האחרים, גם כאן ארגון הפריטים באופן מחושב יקצר את זמן העבודה ויהפוך את השהות במטבח לחוויה נעימה. בסמוך לתנור ולכיריים ממומלץ למקם את שאר המכשירים ואביזרים להם תזדקקו; מכשירי חשמל כמו מיקרוגל, טוסטר אובן ואביזרי האפייה כמו תבניות, כלי אפייה ואפילו ספרי בישול.

חשוב לייצר באזור מקום אחסון נגיש, כמו למשל מדפים פתוחים שאינם מצריכים פתיחה, וכך גם אם הידיים מלוכלכות ודביקות מבלילת העוגה, חזיתות הארונות לא יתלכלכו.

אם תסדרו את כלי המטבח לפי חמשת האזורים שציינו, המטבח החדש שלכם יהיה: נגיש לכל בני הבית, נעים לבישול, קל להתמצאות ופשוט לניקיון.

מטבח מודרני עם אי
לקבלת קטלוג המטבחים 2021 לעיונך בזמנך הפנוי